Anderova stránka

Jaký používat software při tvoření filmů?

08.05.2008 13:23

V tomto článku se budu stručně a obecně zabývat tím, jaký software je dobré používat při vytváření filmu ať už se jedná o proces psaní scénáře, střih nebo úpravu zvuku. Jednotlivými fázemi natáčení se budu zabývat v některém z dalších článků...

Tak tedy začněme. Takový proces vytváření filmu, případně krátkého videa by se dal rozděli do několika fází. Rozdělil bych to asi zhruba takto:

1. Prvotní nápad, námět - pro tuto fázi budete muset použít jen svou vlastní hlavu... I když... Existují prográmky, které vám pomocí různých principů asociací pomohou rozšířit váš nápad, ale nemyslím si, že je to zrovna ideální možnost. Pro ty, kteří chtějí něco takového vyzkoušet, mohu doporučit prográmek ThoughtOffice. Slouží především k rozvíjení různých myšlenek a nápadů, které se nemusí týkat jen filmu. Využití má určitě široké, ale moc jsem do jeho funkcí nepronikl. Poznámka: program je v angličtině.
Dobré informace o námětech najdete taky na webu underfilm.cz
Pro ty, kteří nevědí, co je to princip asociace - řeknete slovo a potom slovo, které vás jako první napadne, když se řekne to předchozí slovo a tak dále. Tip: je fajn hrát to jako hru třeba ve skupině deseti lidí, projet takhle několik koleček dokola a potom to obrátit a jet zpátky tak, aby ta slova byla přesně v opačném pořadí.

2. Psaní scénáře - pro tuto fázi mohu vřele doporučit prográmek CeltX, který je zdarma ke stažení, a je dokonce i v češtině. Myslím, že mu brzy přijdete na chuť. Ovládání je vcelku jednoduché a prográmek nabízí velké množství funkcí, včetně přehledného plánování natáčení. Pro inspiraci přímo v něm naleznete ukázky filmového, divadelního i rozhlasového scénáře. Co se týče psaní scénáře obecně, doporučuji přečíst si knihu Syd Field: Jak napsat dobrý scénář, která u nás vyšla tuším, že koncem roku 2007. Mě osobně opravdu hodně obohatila a inspirovala. Ovšem je potřeba brát to trochu s rezervou, protože se jedná o americký způsob, který se od toho našeho evropského asi trochu liší...

3. Příprava a organizace natáčení - můžete použít již zmíněný CeltX a dobré zkušenosti mám i s dalším freewarovým prográmkem - Movieplanner. V něm jsem naplánoval natáčení celé Gorily

4. Vlastní natáčení - tak tady vám asi žádný prográmek nepomůže :-) Doporučuji materiál neustále zálohovat...

5. Video do kompu - Nejprve je potřeba přetáhnout veškerý videomateriál z kazetek do počítače (možnostmi, kdy máte kameru zaznamenávající přímo na HDD nebo DVD se zabývat nebudu). Samozřejmě je potřeba mít v počítači kartu s DV vstupem a připojit na ni přes kabel FireWire vaši digitální kameru. Já k tomu přetahování používám prográmek Ulead Video Studio (který jsem ke kameře dostal) a jeho funkci capture, avšak je celkem jedno, který program použijete, existuje jich spousta, i freewarových a rozdíly by neměly být skoro žádné. Samozřejmostí je nastavení kvality na DV AVI (žádný DivX, MPEG nebo něco podobného)

6. Střih - začínal jsem stříhat v programu Ulead Media Studiu 7.0, avšak ten nedoporučuji. Nefunguje spolehlivě, při velkých projektech a hodně videích se vypíná.. (V tomto prográmku jsem dělal Gorilu) Poté jsem přešel na Canopus Edius Pro 4.0 (v něm jsem dělal Na dně šuplíku a Logr) - jeho výhoda je v tom, že je vcelku přehledný, nabízí velké množství funkcí a korekcí, většinu z toho je možné prohlédnout si bez jakéhokoliv renderování, a to v reálném čase. Zároveň má dobré možnosti exportu do všech možných i nemožných formátů. V současné době se pomalu začínám učit dělat v Avid Media Composeru, který je takovým standardem v mnoha filmových a televizních studiích. Jedním z nejrozšířenějších prográmků mezi amatérskými filmaři je Adobe Premiere pro, který můžu doporučit pro jeho vypracovanost a kompatibilitu s ostatními produkty od Adobe.

7. Zvuk a hudba - Zvuk zpracovávám v Adobe Audition - v tomto programu jsme taky dabovali parodii Pár Pařmenů. Chcete-li si zkusit vytvořit nějakou hudbu, doporučuji program Magix Music Maker, ke kterému existuje spousta knihoven samplů různých hudebních žánrů. V něm jsem dělal pár skladeb k Logru...

8. Efekty a korekce - Na efekty doporučuji špičkový program Adobe After Effects - dá se v něm udělat snad úplně všechno - od světelných mečů, přes nějaký ten morphing, procházení zdmi, výbuchy až po úžasné grafické prostorové upoutávky. Na to, co vše se v AAE dá dělat, se můžete podívat na stránkách www.videocopilot.net v podle mě nejlepších videotutoriálech, co existují. Jste-li začínající uživatel, doporučuji projet si jejich Basic Training pro práci s AAE. Dá se sehnat taky spousta různých balíčků s přednastavenými filmovými korekcemi - např. Magic Bullet Suite.

9. Vytvoření DVD - Nejlepší je, aby video procházelo co nejméně komprimacemi, takže doporučuji vyexportovat ho ze střihového programu ve formátu, který už je přímo připravený k DVD authoringu - klasicky přípona *.m2v. Video v tomto formátu se už nemusí znova překomprimovat, pokud v programu pro DVD Authoring nebudete nastavovat nějaké další korekce a úpravy videa. Pro ten již několikrát zmiňovanný DVD authoring mohu doporučit Sony DVD Architect, který má velké množství funkcí a můžete si přesně nastavit, jak chcete, aby všechno fungovalo.

10. Grafický materiál - tak to uzavřeme hezky kulatým desátým bodem. Jistě při vytváření filmu budete potřebovat udělat spoustu grafického materiálu (plakát filmu, obal na DVD, potisk DVD, nějaká grafika ve filmu) Asi nejznámějším grafickým programem je Adobe Photoshop, který umí vše, co byste od grafického programu mohli chtít. Já ale ze zvyku používám dvojici programů Corel PhotoPaint (bitmapový editor, srovnatelný s Photoshopem) a Corel Draw (vektorový editor). Chcete-li vytvořit do filmu nějakou speciální 3D grafiku, nabízí se programy 3ds Max, Lightwave, Maya a jiné...

 

Věřím, že vám tento článek pomůže a čekám na vaše dotazy. Máte-li zájem, abych některý z bodů rozpracoval trochu podrobněji, neváhejte a ozvěte se

Zpět

Diskusní téma: Jaký používat software při tvoření filmů?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.